Denk vooruit: wees goed voorbereid
In Nederland hebben we bijna altijd stroom, water en internet. Maar bij een noodsituatie, zoals extreem weer, oorlog of een grote storing, kan dit ineens wegvallen. Hulp kan dan even op zich laten wachten. Daarom is het slim om goed voorbereid te zijn. Dat vraagt actie van iedereen: van de overheid, maar ook van u en uw omgeving. Door u goed voor te bereiden, kunt u uzelf én anderen helpen als het nodig is.
![]() |
![]() |
| Download flyer Denk jij vooruit? | Download flyer Een noodpakket samenstellen |
Met een noodpakket bent u de eerste 72 uur na een ramp of noodsituatie goed voorbereid. Een noodpakket samenstellen is vaak makkelijker dan u denkt. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw huisdier.
- Flessen water. Denk aan 3 liter per persoon per dag.
- Eten dat lang houdbaar is, zoals noten, groente in blik en gedroogd fruit.
- Blijf op de hoogte via een radio op batterijen en mobiel met powerbank.
- Zaklamp met extra batterijen, kaarsen en lucifers.
- EHBO-doos met gebruiksaanwijzing.
- Dekens om warm te blijven.
- Fluitje om hulpdiensten te laten weten waar u bent.
- Contant geld. €70 per volwassene en €30 per kind.
- Gereedschap, zoals hamer, zaag en kniptang.
- Desinfecterende gel, wc-papier, natte doekjes, maandverband, tandpasta en tandenborstel.
- Kopieën van identiteitsbewijzen en een lijstje met belangrijke telefoonnummers.
- Reservesleutels van huis en auto.
Bewaar de spullen op een handige, goed bereikbare plek. Leg op deze plek ook een tas neer, voor als u plotseling uw huis uit moet. Daarin kunt u spullen makkelijk meenemen. Denk bijvoorbeeld aan uw sleutels, identiteitsbewijs en contant geld.
Controleer elk half jaar of de producten in het noodpakket nog houdbaar zijn.
Kijk voor meer informatie op Denk vooruit.
Een noodsituatie is moeilijk te voorspellen. Daarom is het goed om er vooraf over na te denken. Met een noodplan weet u wat u kunt doen en hoe u elkaar kunt helpen.
In een noodplan legt u eenvoudige, maar belangrijke afspraken vast. Denk bijvoorbeeld aan:
- hoe u contact houdt met gezinsleden
- afspraken met school of kinderopvang
- wie medische hulpmiddelen nodig heeft
- wie de contactpersoon is in geval van nood
Bespreek uw noodpakket en noodplan met familie, vrienden en buren. Samen staat u sterker. Weten uw buren wat ze moeten doen bij een ramp? Heeft iedereen een noodpakket? Door hierover te praten, vergroot u de veiligheid in uw omgeving.
Voorbereiden
Hoeveel contant geld moet ik in huis hebben?
70 euro per volwassene en 30 euro per kind. Dat is voor de meest noodzakelijke uitgaven in de eerste 72 uur na een ramp. Denk aan water, voeding en vervoer. Dit bedrag is een richtlijn. Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, bijvoorbeeld eten voor uw huisdier of medicijnen, en pas dit bedrag waar nodig aan.
Moet ik onmiddellijk contant geld in huis halen?
Nee, dat hoeft niet. Er is nu geen noodsituatie. En veel mensen hebben al contant geld in huis. Heeft u dat niet? Of heeft u meer contant geld nodig? Neem dan de komende maanden wat contant geld op bij een geldautomaat. En als u wisselgeld ontvangt, leg dan steeds wat opzij voor uw noodpakket.
Ik ben niet in staat om zoveel contant geld opzij te zetten. Wat kan ik doen?
Wij realiseren ons dat het apart leggen van contant geld voor noodgevallen voor sommige huishoudens een drempel vormt, of misschien zelfs niet mogelijk is. Kijk vooral naar wat past binnen uw eigen budget. Contant geld maakt onderdeel uit van een noodpakket. De overheid onderzoekt samen met gemeenten en maatschappelijke organisaties of kwetsbare groepen ondersteund kunnen worden bij het samenstellen van dit pakket.
Waarom heb ik een kopie van mijn paspoort of identiteitsbewijs nodig?
In een noodpakket is een kopie van uw paspoort of identiteitsbewijs noodzakelijk als (extra) manier om u te kunnen identificeren. Zich kunnen identificeren kan cruciaal zijn in noodsituaties, bijvoorbeeld bij het zoeken naar hulp bij autoriteiten, toegang tot belangrijke diensten of het bewijzen van uw identiteit aan anderen. Als uw originele paspoort of identiteitsbewijs verloren gaat of beschadigd raakt, kan een kopie dienen als back-up. Dat maakt het makkelijker om een vervanging aan te vragen. Het is belangrijk om met deze kopieën net zo zorgvuldig om te gaan als het originele document, ook in een noodpakket.
Wat voor noodradio kan ik het beste kopen?
We raden een radio op batterijen aan die FM- en/of DAB-frequenties kan ontvangen. Dan weet u zeker dat u tijdens een noodsituatie op de hoogte blijft en geïnformeerd wordt door de overheid. Ook als er geen stroom of internetverbinding is. Iedere regio heeft haar eigen radiozender en FM- en DAB-frequentie. Kijk in het overzicht voor de frequentie in uw regio. Stel uw radio alvast af op de juiste frequentie. Voor onze regio is de FM-frequentie: FM 99,6
Wat moet er in het noodpakket?
Met een noodpakket bent u goed voorbereid op rampen, calamiteiten of noodsituaties. Wij adviseren daarom zelf een noodpakket samen te stellen. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Bekijk hier de checklist voor het noodpakket. Ieder huishouden is anders. Daarom is het belangrijk om het noodpakket aan te vullen met middelen die voor u noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld medicijnen en eten voor huisdieren.
Waar kan ik een kant en klaar noodpakket kopen?
Wij geven geen advies over specifieke merken of typen producten uit het noodpakket of het noodpakket zelf. Wij adviseren juist om zelf een noodpakket samen te stellen. Dat is makkelijk en de meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Bekijk de checklist op https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-voor/stel-je-noodpakket-samen.
Voor hoeveel uur moet ik mij voorbereiden?
Het advies is om u voor 72 uur zonder voorzieningen voor te bereiden. De overheid adviseert u zich voor te bereiden op een situatie waarbij alledaagse voorzieningen niet meer beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan stroom en water. In extreme situaties kunt u zomaar enkele dagen zonder komen te zitten, en kan de juiste hulp langer op zich laten wachten.
Waarom is het advies van 48 uur naar 72 uur gegaan?
In de Europese Unie wordt alle lidstaten geadviseerd haar inwoners op te roepen om tenminste 72 uur zelfredzaam te zijn en hier eenduidig over te communiceren. Nederland heeft dit advies overgenomen. We leven in een onvoorspelbare tijd. Het wordt steeds belangrijker om goed voorbereid te zijn op situaties van langdurige uitval, zoals dat van elektriciteit, drinkwater of internet. Dit vraagt actie van iedereen. Van de overheid, maar ook van u en uw omgeving.
Niet alle spullen uit het noodpakket passen in een rugzak. Waarom is de rugzak in het noodpakket?
De spullen uit het noodpakket kunt u het beste op een handige, goed bereikbare plek bewaren. De tas is handzaam om mee te nemen. Daarin kunt u bijvoorbeeld een fles water, (kopieën van) identiteitsbewijzen, cash geld en andere kleine spullen stoppen als u tijdens een incident plotseling het huis uit moet.
Ik heb een noodpakket besteld, maar (nog) niet ontvangen. Wat moet ik doen?
De Rijksoverheid verkoopt geen noodpakketten. Daarvoor moet u contact opnemen met de aanbieder van het noodpakket. Wij geven ook geen advies over het aanschaffen van een kant-en-klaar noodpakket. Wij adviseren juist om zelf een noodpakket samen te stellen. Dat is makkelijk en de meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis.
Ik heb een beperking of een chronische ziekte, wat heb ik dan nodig in mijn noodpakket?
Bedenk zelf goed welke spullen u in drie dagen gebruikt, zoals medicijnen of hulpmiddelen. Als u hier hulp bij nodig heeft, kunt u dat vragen aan uw huisarts of bij uw apotheek. Voor uw medische hulpmiddelen, neemt u contact op met de leverancier van medische hulpmiddelen. Ook als u bijvoorbeeld vragen heeft over hulpmiddelen die gebruik maken van elektriciteit.
Tijdens een ramp
Wat moet ik doen bij een ramp of noodsituatie?
Bij een ramp in uw omgeving moet u verschillende maatregelen treffen. Bijvoorbeeld ramen en deuren sluiten als u de sirene hoort. Kijk voor meer informatie over wat u moet doen op https://vrgz.nl/laat-je-niet-verrassen/.
Hoe weet ik waar ik naartoe moet tijdens een ramp?
Tijdens een ramp waarschuwt en informeert de overheid over wat u het beste kunt doen. Dit gebeurt via NL-Alert of de sirenes.
Wat is de rampenzender in mijn regio?
Iedere regio heeft haar eigen radiozender en FM- en DAB-frequentie. Kijk in het overzicht voor de frequentie in uw regio. Stel uw radio alvast af op de juiste frequentie (FM 99,6). Op een DAB-radio ontvangt u automatisch de regionale omroep van de regio.
Hoe neem ik een noodpakket mee op het moment dat ik moet evacueren?
Met een noodpakket bent u de eerste dagen na een ramp of noodsituatie goed voorbereid. De basisinhoud helpt om enkele dagen thuis te leven, zonder alledaagse voorzieningen. Als u moet evacueren kan het handig zijn om bepaalde middelen die voor u belangrijk zijn uit het noodpakket mee te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een (kopie van) uw identiteitsbewijs, een lijst met belangrijke telefoonnummers en contant geld. Iedere persoonlijke situatie is anders, denk bijvoorbeeld aan babyvoeding, medicijnen en eten voor huisdier(en).
Toegankelijkheid
Ik ben doof/slechthorend. Hoe word ik tijdens een incident geïnformeerd?
In geval van een incident of ramp wordt u online geïnformeerd via de website van uw gemeente of veiligheidsregio, of op de website van de www.rijksoverheid.nl. Daarnaast zet de Rijksoverheid bij persconferenties altijd een gebarentolk in, deze mogelijkheid is er ook voor gemeenten en veiligheidsregio’s.
- Hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance): 112
- Politie (geen spoed): 0900-8844
Kijk op de website van Denk vooruit.
Andere handige websites:


