Spring naar content

Melding ongewenst verhuurgedrag

De Wet Goed Verhuurderschap ging in op 1 juli 2023. De gemeente kan nu beter handhaven als verhuurders van woningen zich niet aan deze wet houden. Dat start met het melden van een klacht over ongewenst verhuurgedrag.

Wie kan een klacht melden?

Iedereen kan bij het meldpunt terecht met klachten over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars.

Meer informatie

Als u een huurder bent van Thius of KleurrijKWonen dan kunt u uw klacht rechtsreeks bij de corporaties melden.

Voor Thius klikt u hier.
Voor KleurrijkWonen klikt u hier.

Klachten kunnen gaan over zaken die een verhuurder niet doet, terwijl hij dat op basis van de wet goed verhuurderschap wel moet.

  • Een verhuurder mag een (toekomstige) huurder niet discrimineren of bedreigen;
  • De waarborgsom mag niet hoger zijn dan twee keer de huurprijs;
  • Een verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst maken;
  • Een verhuurder moet ook:
    • de huurder op papier informeren over de rechten en de plichten van de huurder;
    • op papier zetten hoe hoog de waarborgsom is en welke afspraken daarover gemaakt zijn;
    • een huurder informeren over het meldpunt goed verhuurderschap van de gemeente;
    • op papier zetten wat de servicekosten zijn;
    • een jaarlijkse kostenspecificatie van de servicekosten geven.
  • Een verhuurder mag geen dubbele bemiddelingskosten vragen.

Zie voor meer informatie over deze regels:
https://www.volkshuisvestingnederland.nl/onderwerpen/wet-goed-verhuurderschap/landelijke-regels-van-goed-verhuurderschap

Het beste kunt u eerst zelf in gesprek gaan met de verhuurder. Als u er niet samen met uw verhuurder uit komt, dan kunt u uw klacht melden via deze website.

Vul het formulier in. Voeg eventuele bijlagen toe die het verhaal verduidelijken of bewijzen. U betaalt niets voor het melden van een klacht.

Wij behandelen de ingediende informatie vertrouwelijk. We gebruiken het alleen voor onderzoek naar uw melding. U kunt uw melding ook anoniem doen.

Wij registeren en beoordelen uw klacht. Daarbij kijken we ook wie de klacht moet afhandelen. Het kan zijn dat we u daarvoor doorverwijzen naar andere organisaties, zoals een anti-discriminatievoorziening, de woningcorporaties, het Juridisch loket of de Huurcommissie. Als de gemeente zelf onderzoek moet doen, gebeurt dat door toezicht en handhaving. Het kan zijn dat de gemeente hiervoor aanvullende informatie nodig heeft en dat bij u opvraagt.

Als u uw contactgegevens opgeeft bij uw melding, krijgt u binnen 4 weken reactie over het vervolg.

Formulieren