Spring naar content

Datadiefstal gemeente Buren

18 mei 2022, 12:00

18 mei 2022: Declaratieformulier aanvraag ID andere gemeente

Personen die een brief hebben ontvangen om hun identiteitsbewijs te vervangen en buiten de gemeente Buren wonen, betalen eerst zelf de kosten voor het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs. Deze personen kunnen de kosten declareren via het online declaratieformulier. U vindt het declaratieformulier hier: declaratieformulier datadiefstal

16 mei 2022: Nieuwe Q&A veelgestelde vragen over de datadiefstal

Op 23 april deelden we de veelgestelde vragen over de datadiefstal met u via een Q&A. Inmiddels hebben we deze Q&A uitgebreid met nieuwe vragen en antwoorden: Q&A datadiefstal

Staat er een vraag niet tussen die u toch graag beantwoord wil hebben, neem dan gerust contact op via telefoonnummer 0345 246 022. Op dit telefoonnummer zijn we bereikbaar voor vragen over de datadiefstal. U kunt dit telefoonnummer bellen tijdens de normale openingstijden van de gemeente Buren.

11 mei 2022: Brief over vervangen identiteitsbewijs

Inmiddels krijgen we steeds meer beeld van de identiteitsbewijzen die op het darkweb staan. Daaruit blijkt dat er tot nu toe rond de 300 identiteitsbewijzen zijn gestolen. De (oud-)inwoners om wiens identiteitsbewijzen het gaat, hebben een brief ontvangen voor het aanvragen van een nieuw identiteitsbewijs. De komende tijd blijven we onze bestanden nalopen. Als er tijdens dit onderzoek meer identiteitsbewijzen worden aangetroffen, die op het darkweb staan, dan krijgen betrokkenen hierover een persoonlijk bericht.

Blijf alert
Blijf ondertussen alert! Krijgt u een telefoontje, post of een mail van de gemeente, uw bank of van andere instanties en twijfelt u of dit wel klopt? Neem dan contact op met de gemeente, uw bank of de andere instantie om het te controleren.

23 april 2022: Veelgestelde vragen over de datadiefstal

We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over de datadiefstal bij de gemeente Buren. Hier leest u de veelgestelde vragen over de datadiefstal: Q&A datadiefstal gemeente Buren

Staat er een vraag niet tussen die u toch graag beantwoord wil hebben, neem dan gerust contact op via telefoonnummer 0345 246 022. Op dit telefoonnummer zijn we dit weekend bereikbaar tussen 9.00 tot 17.00 uur. Doordeweeks zijn we ook te bereiken op dit telefoonnummer tijdens de normale openingstijden.

 

22 april 2022: Bewonersbrief datadiefstal

Geachte heer/mevrouw,

Inmiddels heeft u vast het nieuws meegekregen van de digitale aanval op onze gemeente. Hierbij is door criminelen een deel van onze bestanden versleuteld en gestolen. Op een later moment is er zelfs data gepubliceerd in een poging om ons af te persen voor geld.

Dit is voor organisaties die omgaan met gevoelige informatie, zoals de gemeente, een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. U mag van ons verwachten dat wij zorgvuldig met gegevens omgaan in ons gemeentehuis. Dat is en blijft zo. We deden en doen er alles aan om dat iedere dag weer waar te kunnen maken.

Het is met geen pen te beschrijven hoe verschrikkelijk wij dit vinden. In de eerste plaats stellen we alles in het werk om onze dienstverlening te laten doorgaan. Daar mag u als inwoner of als ondernemer immers op rekenen. Het kan zijn dat sommige zaken iets langer duren, dan dat u van ons gewend bent. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Vervolgens zijn we met man en macht bezig om na te gaan welke gegevens er zijn gestolen door de criminelen. Dat doen we zodat we u daarover kunnen informeren. Daarnaast doen we dit zodat we passende maatregelen kunnen treffen om de beveiliging van onze systemen te verbeteren.

Het uitzoekwerk is intensief en complex. Daardoor duurt het helaas lang. We zouden willen dat het sneller ging, maar om een beter beeld van de omvang van de diefstal te krijgen, hebben we nog minstens een aantal dagen nodig. We informeren u zo snel mogelijk over de relevante resultaten. Dit doen we via deze pagina en de gemeentepagina in Het Kontakt. Waar nodig brengen we inwoners en/of ondernemers persoonlijk op de hoogte.

We sturen u deze brief om te laten weten dat we er druk mee bezig zijn en de situatie uiterst serieus nemen. We kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. U kunt ons daar over bellen op telefoonnummer 0345 246 022. Wij zijn telefonisch bereikbaar op dit nummer tijdens onze normale openingstijden. En dit weekend van 9.00 tot 17.00 uur.

De gemeente is samen met de politie en het Openbaar Ministerie alert op misbruik en we vragen u ook alert te zijn.

Wat kunt u zelf doen?

Wees alert! Krijgt u een telefoontje, post of een mail van de gemeente, uw bank of van andere instanties en twijfelt u of dit wel klopt? Neem dan zelf contact op met de gemeente, uw bank, of de andere instantie om het te controleren.

Krijgt u een verdacht linkje doorgestuurd via WhatsApp of per mail, check het linkje veilig via www.checkjelinkje.nl.

Op www.veiliginternetten.nl leest u alles wat u kunt doen om veilig te internetten. Denk aan hoe u veilig draadloos internet, internetbankiert en hoe u veilig gebruik kan maken van uw sociale media. Ook leest u hier hoe u een phishingmail herkent en hoe u identiteitsfraude voorkomt.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester Josan Meijers

20 april 2022: Gegevens aangeboden op het darkweb

Op 1 april 2022 is de gemeente Buren getroffen door een ransomware-aanval. Inmiddels is het duidelijk geworden dat 130 Gb aan gegevens van ons en van de gemeente Neder-Betuwe zijn aangeboden op het darkweb, een afgesloten en anoniem deel van het internet.

Van die 130 Gb hebben wij nu de helft in beeld. Dat zijn ruim 730.000 bestanden. Welke gegevens daar precies in staan, weten we nog niet. Dat zijn we nu zorgvuldig aan het onderzoeken. Uit de eerste inventarisatie blijkt dat het ook om gevoelige persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie gaat. We verwachten uiterlijk begin volgende week de volledige 130 Gb in beeld te hebben.

Burgemeester Josan Meijers: “We weten nu dat er inderdaad persoonlijke gegevens gestolen zijn en dat vinden we heel erg. We zetten man en macht in om te achterhalen om wat voor gegevens het precies gaat en van wie. We lopen alle bestanden na. Zo weten we van wie er belangrijke gegevens, zoals identiteitsgegevens, zijn gelekt. Inwoners en medewerkers van wie persoonlijke of vertrouwelijke gegevens zijn buit gemaakt, informeren wij zodra bekend is om welke gegevens het gaat.”

De dienstverlening voor de inwoners en ondernemers blijft zoals u van ons gewend bent. Zodra er meer nieuws is, komen we bij u terug via deze pagina op onze website.

Wat doet de gemeente?

Wij zijn alert op signalen dat onze gegevens door anderen gebruikt worden. Als blijkt dat er persoonlijke en vertrouwelijke gegevens van inwoners en medewerkers zijn buit gemaakt, nemen wij contact op met de betreffende personen.

Wat kunt u zelf doen?

Wees alert! Krijgt u een telefoontje, post of een mail van de gemeente, uw bank of van andere instanties en twijfelt u of dit wel klopt? Neem dan zelf contact op met de gemeente, uw bank, of de andere instantie om het te controleren.

Krijgt u een verdacht linkje doorgestuurd via WhatsApp of per mail, check het linkje veilig via www.checkjelinkje.nl.

Op www.veiliginternetten.nl leest u alles wat u kunt doen om veilig te internetten. Denk aan hoe u veilig draadloos internet, internetbankiert en hoe u veilig gebruik kan maken van uw sociale media. Ook leest u hier hoe u een phishingmail herkent en hoe u identiteitsfraude voorkomt.

14 april 2022: Mogelijk gegevens gelekt door ransomware-aanval

Op vrijdagavond 1 april is de gemeente getroffen door een ransomware-aanval. Inmiddels blijkt dat er mogelijk gegevens zijn gelekt. Samen met een security bedrijf en de informatiebeveiligingsdienst zoeken we uit of dit echt het geval is en welke data dit betreft. Op dit moment is nog niet bekend om welke gegevens het gaat. Zodra dit wel bekend is, zullen we op deze pagina meer informatie plaatsen en waar nodig zullen wij medewerkers en/of inwoners nader informeren.

Burgemeester Josan Meijers: “Wij werken met man en macht om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Daar hebben we de beste specialisten voor in de arm genomen.”

Er zijn geen bestanden vernietigd of verdwenen. Op dit moment werkt de dienstverlening voor de inwoners en ondernemers weer zoals u van ons gewend bent.

7 april 2022: Gemeente weer bereikbaar

Sinds vrijdagavond 1 april werkten onze systemen niet optimaal als gevolg van een externe ICT-bedreiging. Daardoor waren wij telefonisch niet bereikbaar en werkte onze digitale dienstverlening niet.

Inmiddels zijn we telefonisch weer bereikbaar en kunt u ook weer gebruik maken van onze digitale dienstverlening voor bijv. het doorgeven van een verhuizing.

Er is alleen nog een probleem met de afsprakenplanner op onze website. Dus als u een afspraak voor onze balie wilt maken, kunt u ons het best even bellen op 14 0344. Er wordt hard gewerkt om ook dit zo snel mogelijk op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.

4 april 2022: Dienstverlening niet optimaal door externe ICT-bedreiging

Sinds vrijdagavond 1 april werken onze systemen niet optimaal. Dit heeft te maken met een externe ICT-bedreiging. Dit heeft gevolgen voor onze dienstverlening naar inwoners.

Mail en telefoon

Het kan voorkomen dat uw mail niet aankomt, doordat de systemen niet goed werken. Ontvangt u geen bevestigingsmail van ons, dan kunt u ervan uitgaan dat de mail niet is aangekomen. Daarnaast zijn we telefonisch niet of nauwelijks bereikbaar door een storing bij KPN.

Heeft u een afspraak bij onze balie?

De systemen aan onze balie werken weer. In sommige gevallen kan het nog voorkomen dat we uw afspraak moeten verzetten. Als dit het geval is, nemen we uiteraard van tevoren contact met u op.

Documenten ophalen

Heeft u uw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart al eerder aangevraagd? Dan kunt u die gewoon bij onze receptie afhalen.

We doen onze uiterste best de dienstverlening zo snel mogelijk weer beschikbaar te hebben en vragen uw begrip voor de situatie.