Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

Bent u lichamelijk beperkt en kunt u uw auto niet altijd voor uw deur parkeren, dan kunt u bij de gemeente een aanvraag indienen voor een eigen gehandicaptenparkeerplaats.

Meer informatie

U vult het aanvraagformulier in.

Voor het invullen van het formulier heeft u de volgende gegevens nodig:

  • Gegevens van uw huisarts/medisch specialist
  • Kopieën van uw kentekenbewijs en rijbewijs
  • Bij een passagiersparkeerplaats: gegevens van de bestuurder

U kunt een eigen gehandicaptenparkeerplaats aanvragen als:

  • U woont of werkt in de gemeente Buren;
  • U geen parkeerplaats op eigen terrein heeft;
  • Er onvoldoende parkeerplaatsen zijn, waar u lopend kunt komen;
  • U een gehandicaptenparkeerkaart (bestuurderskaart of passagierskaart) heeft;
  • Uw werkgever kan aantonen dat de locatie van uw werk in de buurt is van de aangevraagde parkeerplaats.

Voor een passagiersparkeerplaats geldt een extra voorwaarde:

  • U kunt niet alleen gelaten worden vanwege sociale of psychisch medische aandoeningen.

De gemeente beoordeelt de verkeerssituatie en de verkeersveiligheid in uw directe woonomgeving.

Binnen 8 weken krijgt u antwoord op uw aanvraag. Als uw aanvraag wordt toegekend, publiceert de gemeente dit besluit op de gemeentepagina, op de website van de gemeente en in de Staatscourant. In deze publicatie worden uw naam, kenteken en de locatie genoemd. Andere privacygevoelige gegevens worden niet gepubliceerd.

Daarna volgt de aanleg van uw parkeerplaats, het plaatsen van het bord en de lijnen op de weg.

Heeft u een nieuwe auto gekocht of gaat u met iemand meerijden? Dan kunt u het kenteken dat bij uw parkeerplaats hoort wijzigen.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehadicaptenparkeerplaats is € 401,35.

U betaalt voor de aanvraag van een parkeerplaats, ook als u een afwijzing krijgt of de aanvraag later intrekt.

Gerelateerde onderwerpen