Bezoekers Greatest Hits Festival ervaren gevaar rijden onder invloed
Het BOB-campagneteam is op zondag 29 juni aanwezig bij Greatest Hits Festival om aandacht te vragen voor de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer. Bezoekers ervaren met behulp van een VR-bril in de 3D-Tripping Car wat er gebeurt wanneer je na het drinken van alcohol of het gebruiken van drugs in de auto stapt, en gaan het gesprek aan met het campagneteam over de gevaren van alcohol en drugs in het verkeer.
Dat alcohol en verkeer niet samengaan, weet iedereen. Maar weet je dat, in vergelijking met nuchtere toestand, de kans op een ongeval wel 4 keer zo groot wordt wanneer je 4 à 5 glazen hebt gedronken? Bestuurders die alcohol hebben gedronken nemen meer risico in het verkeer en hebben geen realistisch beeld meer van wat ze wel of niet kunnen. Daarnaast wordt je reactietijd al langer na één glas alcohol.
Ook drugs en verkeer gaan niet samen. XTC zorgt er bijvoorbeeld voor dat je risico’s slechter inschat. Ook wordt het lastiger om je aandacht bij het verkeer te houden. Daarbij krijg je een te groot, en onterecht vertrouwen in je eigen rijgeschiktheid.
Alcohol en drugs zorgen zorgt voor onveilige situaties in het verkeer. Daarom vraagt het BOB-campagneteam aandacht voor dit thema.
Zelf ervaren met de VR-bril
In de 3D-Tripping Car begeeft de deelnemer zich in een virtuele wereld, waar hij of zij op een feestje belandt en alcohol of drugs gebruikt. Met een VR-bril op rijdt de deelnemer van het feestje onder invloed terug naar huis en komt diegene verschillende gevaarlijke verkeerssituaties tegen. De deelnemer ervaart hoe lastig het is om veilig thuis te komen als je alcohol of drugs gebruikt hebt. Toeschouwers kunnen meekijken via een aangesloten scherm. Zij zien en ervaren indirect ook wat de gevaren zijn van rijden onder invloed. Na afloop van de simulatie gaat het campagneteam met deelnemers in gesprek, en geven ze tips over hoe je de verleiding kunt weerstaan om onder invloed naar huis te rijden. Maakt de bezoeker vervolgens de afspraak om veilig thuis te komen? Dan krijgt diegene een leuke gadget mee.
Campagne hard nodig
Provincie Gelderland zet zich als opdrachtgever met de BOB-campagne ook de komende jaren in voor het voorkomen van rijden onder invloed van alcohol met verschillende interventies en een publiekscampagne. Gedeputeerde verkeer en openbaar vervoer Klaas Ruitenberg bij Provincie Gelderland: “We zien dat alcohol in het verkeer nog steeds een groot probleem is en dat het een gevaar is voor de verkeersveiligheid. Daarom vragen we hiervoor ook de komende jaren aandacht door op verschillende manieren het publiek bewust te maken van de alternatieven om naar huis te gaan: regel een BOB, pak een taxi of het openbaar vervoer of laat je ophalen. Zo komt iedereen weer veilig thuis.”