Rioolverstopping

Een rioolverstopping kunt u melden bij de gemeente. Maar niet in alle gevallen is de gemeente verantwoordelijk voor het verhelpen van de verstopping. Hieronder leest u wat u kunt doen.

Meer informatie

  • Als u woningeigenaar bent, meldt u de verstopping bij de gemeente Buren, telefoonnummer 14 0344. Buiten kantooruren wordt u via dit nummer doorverwezen naar een mobiel nummer. Vanzelfsprekend is het mobiele nummer uitsluitend bestemd voor dringende storingen.
  • Op de grens van uw perceel en het gemeentelijk terrein ligt een zogenaamd erfscheidingsputje (ook wel ontstoppingsstuk genoemd) op zo’n 70 cm diepte. Dit graaft u vrij. Als u niet weet waar het erfscheidingsputje zich bevindt, dan kan de gemeente u in de meeste gevallen een schets met de locatie ervan verstrekken.
  • Als het erfscheidingsputje vrijgegraven is, haalt u het deksel er af. Als u water ziet staan, is er waarschijnlijk een probleem in het gemeentelijk deel van de afvoer. Neem dan contact op met de gemeente. In opdracht van de gemeente zal een bedrijf ervoor zorgen dat het euvel verholpen wordt.
  • Als de leiding schoon blijkt te zijn, dan kunt u er van uitgaan dat het probleem in uw eigen riolering zit. U moet dan zelf een ontstoppingsbedrijf inschakelen.

In geval van twijfel kunt u natuurlijk contact opnemen met de gemeente. Als u zelf een ontstoppingsbedrijf inschakelt die vanaf uw woning werkzaamheden uitvoert, vergoedt de gemeente Buren de gemaakte kosten niet.

Als u een woning huurt, meldt u de verstopping bij de verhuurder. Deze is verantwoordelijk voor de verdere afhandeling van uw melding.