Spring naar content

Praat met de raad

Iedere vier jaar kiest u als inwoner van de gemeente Buren de leden van de gemeenteraad. Wilt u in contact komen met de gemeenteraad of met een raadslid? Heeft u een idee, een wens of een verzoek aan de gemeenteraad? Hieronder leest u welke mogelijkheden er zijn.

Net zoals u, zijn raadsleden ‘gewoon’ inwoner van de gemeente Buren.  Ze vertegenwoordigen alle inwoners van de gemeente Buren. Daarom luisteren ze graag naar uw opmerkingen, ideeën of zorgen.

Wilt u graag een raadslid spreken? Nodig een raadslid uit voor een bakkie koffie. De contactgegevens van de raadsleden vindt u hier.

Uw brief aan de gemeenteraad kunt u op twee manieren versturen:

  1. E-mailen naar griffie@buren.nl
  2. Per post versturen naar: Gemeenteraad Buren, Postbus 23, 4020 BA Maurik

Wat gebeurt er met uw brief?

Alle aan de gemeenteraad gerichte brieven plaatst de griffie in een overzichtslijst. Dit wordt de Lijst ingekomen stukken genoemd. De gemeenteraad neemt kennis van deze lijst en stelt de lijst vast tijdens de eerstvolgende besluitvormende raadsvergadering. De gemeenteraad behandelt dus niet de inhoud van uw brief tijdens de raadsvergadering.

Als raads- of burgerleden vragen hebben over uw brief, dan zullen zij zich bij u melden via de door u aangeboden contactgegevens.

Wilt u de gemeenteraad uitnodigen? Dat kan! Neem dan contact op met de griffie via griffie@buren.nl. De griffiemedewerkers denken graag met u mee. Zij zullen de uitnodiging onder de gemeenteraad verspreiden.

Iedere maand is er een beeldvormende bijeenkomst. In zo’n bijeenkomst krijgt de gemeenteraad informatie over plannen voor de gemeente. Bijvoorbeeld op het gebied van wonen, duurzaamheid of gezondheid.

Tijdens deze bijeenkomsten bent u van harte welkom om uw mening te delen. Raadsleden horen graag hoe u denkt over belangrijke thema’s of nieuwe plannen. De bijeenkomsten vinden plaats op dinsdagavond vanaf 19.30 uur op wisselende locaties. De meest actuele informatie over de beeldvormende bijeenkomsten vindt u hier.

U kunt uw mening, zorgen of klachten delen door in te spreken tijdens een oordeelsvormende raadsvergadering. Dat kan over een onderwerp dat die avond op de agenda staat. Inspreken over onderwerpen, die niet op de agenda staan, is ook mogelijk. U spreekt tot de raadsleden in de raadzaal. U krijgt 5 minuten de tijd om in te spreken.

Aanmelden

Wilt u inspreken? Meld u dan voor 12.00 uur ’s middags voorafgaand aan de vergadering bij de griffie via griffie@buren.nl. Vermeld uw naam, telefoonnummer, het onderwerp waarover u wilt inspreken en namens wie u inspreekt. Bijvoorbeeld een vereniging, stichting of op persoonlijke titel. Check voor de zekerheid onderstaande zaken:

  • Heeft u eerder ingesproken over hetzelfde onderwerp? Dan kunt u niet meer inspreken, tenzij het raadsvoorstel afwijkt van het eerste voorstel. Dit kunt u controleren bij de griffie.
  • Wilt u inspreken over een onderwerp dat niet op de agenda staat? Dan dient u dit minimaal 48 uur voor aanvang van de vergadering te melden bij de griffie.
  • Alle raadsvergaderingen worden live uitgezonden. Wanneer u inspreekt, bent u in beeld tijdens de uitzending. Heeft u hier vragen over? Neem contact op met de griffie.

Inspreekmomenten 2025

  • Dinsdag 16 september 2025 vanaf 19.30 uur
  • Dinsdag 14 oktober 2025 vanaf 19.30 uur
  • Dinsdag 4 november 2025 vanaf 19.30 uur
  • Dinsdag 2 december 2025 vanaf 19.30 uur

Wilt u aandacht vragen voor een onderwerp? Vindt u dat de politiek actie moet ondernemen? Dan kunt u een petitie starten. Deze petitie kunt u de gemeenteraad of de wethouder aanbieden. Wanneer u voldoende handtekeningen hebt verzameld, kunt u contact opnemen met de griffie via griffie@buren.nl om de aanbieding van de petitie af te stemmen.

Hoe start ik een petitie?

  • Een digitale petitie starten (www.petitie.nl)
  • Maak zelf een handtekeningenlijst

U kunt een onderwerp op de agenda van de gemeenteraad plaatsen. Dit noemen we een burgerinitiatief.

Hoe start ik een burgerinitiatief?

  1. Verzend uw verzoek naar griffie@buren.nl en richt uw verzoek aan de burgermeester.
  2. Vermeld in uw verzoek:
  • een nauwkeurige omschrijving van het onderwerp
  • geef aan waarom u dit onderwerp graag wil plaatsen op de raadsagenda
  • vermeld uw naam, adres, geboortedatum, uw handtekening en de handtekening van uw plaatsvervanger
  • voeg een lijst toe met voor- en achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van minimaal 50 personen die het verzoek ondersteunen

Voor meer informatie en advies kunt u bij de griffie terecht.

De gemeenteraad neemt besluiten over plannen voor de gemeente. Lees hier meer over bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente.