Spring naar content

Altijd hulp binnen handbereik met de 112NL-app

29 september 2025, 14:08

Als er een noodsituatie is, dan wilt u natuurlijk zo snel mogelijk hulp. In paniek een telefoonnummer intoetsen of uw situatie uitleggen kan dan lastig zijn. Daarom is er de 112NL-app. Met deze app kunt u altijd en overal rechtstreeks de meldkamer bereiken. Eenvoudig, snel en betrouwbaar.

Wat maakt de 112NL-app zo handig?

De app is speciaal ontwikkeld om hulp inroepen nog makkelijker te maken. Of u nu goed kunt praten of niet, of u nu precies weet waar u bent of juist niet: met de 112NL-app bent u direct in contact met de meldkamer. Het is mogelijk om via de app in meerdere talen te communiceren. Handig, als u de Nederlandse taal niet (goed) beheerst.

Met de app kunt u:

  • Direct de juiste hulpdienst kiezen: politie, brandweer of ambulance, met één druk op de knop.
  • Laten weten dat u niet kunt spreken: soms lukt het niet om te praten, bijvoorbeeld door een medische situatie of omdat u veilig wilt blijven in een dreigende situatie. Met de app kunt u dat meteen aangeven.
  • Automatisch uw gegevens delen: het is mogelijk om vooraf al uw gegevens in te vullen, zoals uw naam en eventuele bijzonderheden. Zo weet de meldkamer meteen wie u bent.
  • Uw locatie doorgeven: Als u toestemming geeft in de app, wordt automatisch uw locatie meegestuurd. Dat is heel handig als u bijvoorbeeld op de snelweg bent of in een onbekend natuurgebied.
  • Chatten met de meldkamer: ideaal als u niet goed kunt horen of spreken. U kunt gewoon typen en de centralist kan terug typen.
  • Meertalige ondersteuning: de chatfunctie vertaalt berichten automatisch naar uw voorkeurstaal. Zo is de app ook voor mensen die de Nederlandse taal niet (goed) beheersen een uitkomst.

Meer informatie over de app vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Lees hier de flyer over de 112App Nederlands