Wethouder Karl Maier treedt af
Wethouder Maier heeft besloten zijn functie neer te leggen naar aanleiding van de door de gemeenteraad aangeboden motie van wantrouwen tijdens de raadsvergadering van 6 mei 2026.
De motie van wantrouwen kwam nadat het interpellatiedebat had plaatsgevonden, op verzoek van VVD Buren naar aanleiding van de timing van informatievoorziening over de jaarrekening 2025.
Tijdens het debat bleek dat de motie niet op steun van alle partijen kon rekenen. Desondanks besloot wethouder Maier de verantwoordelijkheid te nemen en af te treden.
Wethouder Maier: “Ik heb 6,5 jaar met heel veel plezier bij de gemeente Buren gewerkt. We hebben met elkaar veel voor elkaar gekregen. Tijdens het debat van 6 mei is duidelijk geworden dat een deel van de gemeenteraad geen vertrouwen in mij heeft. Dat vind ik jammer, maar als dat zo is, dan stel ik mijn positie ter beschikking.”
Burgemeester Ostendorp bedankt de wethouder voor de inzet gedurende de afgelopen periode: “Dat collega Karl Maier heeft besloten zijn ontslag in te dienen, valt het college zwaar. Maier was een zeer betrokken bestuurder. Hij kende de gemeente goed en heeft zich altijd met al zijn kunnen ingezet voor de gemeente Buren. Met veel plezier werkte hij de afgelopen jaren onder andere aan dossiers als de Culturele Poort Buren, de kernagenda’s en het nieuwe gemeentehuis.”
Portefeuille tijdelijk verdeeld
Voor de continuïteit van bestuur en met oog op het nieuwe college wordt de portefeuille tijdelijk verdeeld over het demissionaire college.
