Vogelenzangseweg Lienden
De Vogelenzangseweg is een drukke weg binnen de bebouwde kom van Lienden en wordt steeds drukker. De ruimte is beperkt, wat gevaarlijke situaties kan opleveren, vooral voor fietsers en voetgangers. Dit probleem geldt ook voor de Adelsweg.
De gemeente wil het fiets- en voetgangersverkeer verbeteren en de weg veilig en prettig maken. Voor nu en in de toekomst. Daarom is besloten om de Vogelenzangseweg (vanaf de rotonde bij de N320 tot de kruising met de Voorstraat) en de Adelsweg (tot de kruising met de Verbrughweg) opnieuw in te richten.
Daarnaast nemen we de waterafvoer gelijk mee in het project. Door dit te verbeteren is de omgeving straks beter bestand tegen hevige regen en klimaatverandering. Dit geeft ons ook de kans om bestaande wateroverlast aan te pakken.
Op dit moment zitten we in de ontwerpfase van het project.
Heeft u vragen, wilt u reageren op het ontwerp of wilt u meer weten over het project? U kunt ons bereiken via vogelenzangseweg@buren.nl. Het is ook mogelijk om uw reactie te geven via het reactieformulier onderaan de pagina.
In september kregen bewoners van het Gildeland en Achterstraat een enquête op de mat over eventuele maatregelen in de straat om de verkeersveiligheid te verbeteren. Voor Gildeland heeft 84% deelgenomen, 68% per adres. Bij de Achterstraat is dit 88% en 69% per adres.
In deze nieuwsbrief delen we de resultaten met u. Onderstaand in een notendop de resultaten. Voor een volledig overzicht kunt u de spreadsheet bekijken.
Resultaten vragenlijst Gildeland
Resultaten vragenlijst Achterstraat
Resultaten Gildeland
- We zien geen verband tussen het woonadres en de keuze voor een eenrichtingsweg of doodlopende weg.
- Als men moet kiezen tussen de twee opties, dan zijn de meningen nagenoeg gelijk. Toch is men negatiever over een eenrichtingsweg (9) dan doodlopende weg (7), maar het ligt dicht bij elkaar.
- De voorkeursrichting bij eenrichtingsverkeer is van West naar Oost (richting Verbrughweg). De voorkeur van het doodlopen van de weg is aan de kant van de Vogelenzangseweg. Daaruit kunnen we opmaken dat men de kruising Vogelenzangseweg vanaf het Gildeland te gevaarlijk vindt om uit te rijden.
- Deelnemers die op hetzelfde adres wonen hebben verschillende voorkeuren over de toekomst van de weg.
- Het begin van Gildeland heeft de voorkeur voor een doodlopende weg, midden van de straat een eenrichtingsweg en einde van de straat een doodlopende weg.
Resultaten Achterstraat
- Men is het unaniem eens met de optie doodlopende weg, waarbij 9 van de 14 deelnemers het midden van de straat als voorkeur aangeeft om de weg dood te laten lopen.
- De bewoners dichtbij de ontsluiting aan de Voorstraat zijn positief over beide opties, waar de bewoners richting de ontsluiting aan de Vogelenzangseweg dit geen optie vinden.
- 63% van de deelnemers vindt de Achterstraat een (heel) onveilige weg. Als we uitgaan van 1 adres per vragenlijst is dit zelfs 91%.
- Va de 63% van de deelnemers geeft de helft aan dat de Achterstraat vaak gebruikt wordt door fietsers en wandelaars. Voor fietsers en wandelaars mag de weg van twee kanten te benaderen blijven.
- De bewoners die de weg redelijk veilig noemen wonen op hetzelfde adres, maar zijn wel verschillend van mening over de twee opties. Daarom hebben we deze wel meegenomen in de resultaten.
Voorstel vanuit de gemeente
Gildeland: Vanwege de gevaarlijke situatie van de kruising Gildeland – Vogelenzangseweg, is het voorstel om hier een eenrichtingsweg van te maken van west naar oost (richting de Verbrughweg).
Achterstraat: Het voorstel is om hier een doodlopende weg van te maken. We willen de weg in het midden doodlopend maken met een zogeheten trekkersluis. Op deze manier kunnen landbouwvoertuigen en de hulpdiensten wel gebruik maken van de weg als het nodig is.
We willen binnenkort in gesprek gaan met de bewoners van Achterstraat 6 t/m 10. Dit zijn de bewoners die dichtbij de toekomstige trekkersluis wonen. U krijgt hierover persoonlijk een bericht.
Participatiebijeenkomsten
Dit project heeft veel impact op de omgeving. Daarom willen we actief met u communiceren en u de ruimte geven om mee te denken.
Op 7 juli 2025 was de tweede participatiebijeenkomst in het gemeentehuis in Maurik. Onderstaand vindt u het verslag van de participatiebijeenkomst.
Verslag participatiebijeenkomst 7 juli 2025
Op 5 maart 2025 was de eerste participatiebijeenkomst in Appelcafé Gruun. Onderstaand vindt u het verslag van de participatiebijeenkomst.
Het eerstvolgende inloopspreekuur is op 2 december 2025.
Wij merken dat er veel vragen zijn over dit project. De vragen lopen uiteen van het aankopen van grond en wateroverlast tot de planning van de werkzaamheden.
We begrijpen dat u niet altijd wilt wachten tot de participatiebijeenkomsten voor een antwoord. Daarom organiseren we een maandelijks inloopspreekuur. Hier kunt u uw vragen stellen en in gesprek gaan met de projectleiding.
Elke eerste dinsdag van de maand is er een inloopspreekuur in het Gildehuis in Lienden (Verbrughweg 2a). U bent van 16.00 tot 17.30 uur van harte welkom om binnen te lopen en uw vraag aan ons te stellen.
Schema inloopspreekuren
- 2 december 2025
- 3 februari 2026
- 7 april 2026
- 2 juni 2026
Bomen effect analyse
In de week 18 gaat een onderzoek plaatsvinden naar de bomen die langs of in de buurt van de weg staan en mogelijk hinder gaan krijgen van de verwachte werkzaamheden. Het onderzoek bestaat uit een inventarisatie en kwaliteitsbeoordeling van de bomen langs de Vogelenzangseweg en Adelsweg. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Tree-O-Logic.
Dit onderzoek is nodig om te bepalen of de bomen sterk genoeg zijn (toekomstbestendig) als er (graaf)werkzaamheden plaatsvinden in de buurt van de bomen. Verder willen we weten hoe uitgebreid het wortelstelsel is.
Wij doen ons best om de bomen maximaal te behouden, niet beschadigd raken door de werkzaamheden én veilig zijn en blijven voor de omgeving.
De meeste bomen staan op grond van de gemeente. Een aantal bomen staat op particulier terrein. Dat kunt u zien op de tekening. Het kan zijn dat er in de buurt van de boom een grondboring moet plaatsvinden. Mocht dit bij u op het terrein zijn dan neemt Tree-O-Logic hierover met u contact op om te overleggen en het boorgat correct dicht te maken.
Tekening Vogelenzangseweg bomen
Ontwerp nieuwe weg
We beginnen met het maken van een ontwerp voor de nieuwe weg. Dit ontwerp wordt in overleg met alle betrokkenen verder uitgewerkt. De eerste gelegenheid om uw ideeën en knelpunten in te brengen was tijdens de informatiebijeenkomst op 5 maart. U kunt via onderstaand reactieformulier uw ideeën of knelpunten nog doorgeven. Uw input wordt meegenomen in het vervolg van het ontwerp, dat we verwachten in de zomer van 2025 af te ronden.
Na het schetsontwerp wordt er een definitief ontwerp gemaakt. De werkzaamheden zelf kunnen pas op z’n vroegst begin 2027 starten.
Mogen we de presentatie van het conceptontwerp zien?
U vindt de presentatie hier: conceptontwerp Vogelenzangseweg We benadrukken dat dit een concept is en dat er nog geen definitief ontwerp is. Het concept bespreken we met elkaar tijdens de tweede participatieavond op 7 juli 2025. U kunt zich hiervoor aanmelden via de gele knop bovenaan de pagina of het aanmeldformulier tweede participatieavond.
Wordt de Achterstraat meegenomen in de herinrichting van de Vogelenzangseweg?
De straat wordt niet heringericht. We nemen de Achterstraat wel in het onderzoek om te kijken of het haalbaar en wenselijk is om er een eenrichtingsweg van te maken en of parkeren er langs kan worden geplaatst.
Blijft de weg een 50 kilometerweg?
De Vogelenzangseweg en Adelsweg worden 30 kilometerwegen.
Hoe zit het met de bedreigde diersoorten, zoals uilen aan nummer 28?
Ter voorbereiding op het project moet een flora fauna analyse worden uitgevoerd. Hierin wordt de aanwezige diersoorten geïnventariseerd en waarin moet worden geborgd dat er verantwoord en conform de wetgeving wordt gehandeld.
Ons uitgangspunt is om zoveel mogelijk te behouden en alleen te mitigeren als het echt niet anders kan.
Hoe kunt u straks met de tractor door de Vogelenzangseweg rijden?
Het voorstel is om de weg af te waarderen tot 30 km/uur. De inrichting van de weg zal hierop toezien. Er komen bijvoorbeeld verhoogde kruisingsvlakken. Wel berijdbaar/toegankelijk voor alle soorten voertuigen.
Kan de Hogestraat in Lienden worden aangesloten op de provinciale weg met trekkersluis?
Dit valt buiten de scope van deze herinrichting en is vooralsnog niet aan de orde.
Is een kleine rotonde een optie?
Hier is naar gekeken. De kleinst mogelijke rotonde (die ook veilig is voor fietsers) en toegankelijk is voor zwaar vrachtverkeer heeft een erg grote impact op de omliggende woningen/eigendommen. Hierdoor achten we deze niet als beste oplossing.
Kan de sloot langs de Baron van Brakell verder worden verbreed als oplossing?
Dit is een van de oplossingen die wordt meegenomen in het ontwerp.
Hoe gaan jullie de waterproblemen bij het Gildeland oplossen?
Nieuwe afvoer en watergangen aanleggen die het water afvoeren in de richting van de Vogelenzangseweg en Baron van Brakellweg.
Wat gaan jullie doen om de fietsvoorziening te verbeteren?
Het fietspad wordt verhoogd aangelegd met een schuine/overrijdbare drempel. We vertragen het verkeer met een middenstrook met elementverharding.
Wat doet de gemeente met de bebording ter hoogte van Vogelenzangseweg 15?
De inrichting en aansluiting Gildeland op de Vogelenzangseweg wordt aangepast in het plan. Hier komt vermoedelijk een inritconstructie om het verkeer te attenderen op deze situatie.
Hoe wordt bij een eenrichtingsverkeer aan het Gildeland of de Achterstraat het afval opgehaald?
Er is nog geen keuze gemaakt over het Gildeland en de Achterstraat. We gaan in gesprek met Avri. We weten dat Avri een kleine afvalwagen heeft. We zullen altijd een draaimogelijkheid maken voor de wagen om weer terug te kunnen rijden.
Is er al grond aangekocht door de gemeente?
Nee, we hebben inmiddels contact met de grondeigenaren. We kunnen hier verder niets over delen.
Wat gaat de gemeente doen met het parkeervak op de Achterstraat?
Bij de Achterstraat komen maximaal twee of drie parkeerplaatsen.
Is de rotonde nog een optie bij de kruising richting de Adelsweg?
Een rotonde heeft zo’n grote impact. We hebben hem klein ingetekend. Hoe krapper een rotonde is, hoe onveiliger het wordt. De verkeersveiligheid is hierin leidend.
Blijft de buitenbocht een optie bij de kruising richting de Adelsweg i.v.m. het oponthoud?
Goudappel heeft de kennis en weet de verkeerstellingen. Deze oplossing kan het dubbele van het verkeer aan dan er nu rijdt.
Waar gaat de afvoer van het water naartoe?
Er komen duikers te liggen langs de Vogelenzangseweg. De watergang aan de Baron van Brakellweg wordt verbreed. De afvoer gaat via de duikers vanaf Gildeland naar de Baron van Brakellweg.
Worden de parkeervakken bij Gildeland afgesloten voor het nieuwe woonverkeer?
Ja, deze worden afgesloten. Het is niet de bedoeling dat het nieuwe woonverkeer de parkeervakken gaat gebruiken. Deze parkeervakken bij Gildeland zijn niet voor de nieuwe woningbouw.
Komt er aan beide kanten een fietspad bij de Vogelenzangseweg zuid?
Ja, aan beide kanten van de Vogelenzangseweg zuid komt een fietspad. Aan een kant komt een voetpad. De fietspaden worden eenrichting.
Hoe zit het met de waterhuishouding bij de Vogelenzangseweg?
De waterhuishouding bij de Vogelenzangseweg aan de kant van de rotonde wordt nog onderzocht. We kijken of we de sloot kunnen verplaatsen. We komen hier tegen het einde van het jaar op terug.
Wat is de planning van de gemeente?
We hebben nu een schetsontwerp. Deze gaan we compleet maken. We hopen begin volgend jaar een voorlopig ontwerp te hebben. We willen op zijn vroegst in 2027 in de uitvoering gaan. Het hangt af van de procedures.
Kunnen wij de kruispuntberekening Vogelenzangsweg en Adelsweg inzien?
Ja, u vindt een overzicht van de kruispuntberekening hier: kruispuntberekening Vogelenzangseweg – Adelsweg.
Om de weg veiliger te maken, wordt de weg op sommige plekken breder. Er moet genoeg ruimte zijn voor fietsers en voetgangers om veilig van de weg gebruik te kunnen maken. Daarnaast moet er genoeg ruimte zijn voor de watergangen om wateroverlast te verminderen.
Op een aantal plekken is extra grond nodig voor deze werkzaamheden. We nemen contact op met de grondeigenaren om dit persoonlijk te bespreken.
Onderstaand vindt u een overzicht van alle nieuwsbrieven.
Nieuwsbrief Vogelenzangseweg augustus 2025
Nieuwsbrief Vogelenzangseweg mei 2025
Nieuwsbrief Vogelenzangseweg april 2025
Reactieformulier Vogelenzangseweg Lienden
Aanmeldformulieren nieuwsbrief
Gerelateerde onderwerpen

